В Україні запровадять реформу старшої школи. Що зміниться для учнів?

Починаючи з 2027-го року в Україні запрацює масштабна профільна реформа старшої школи. Вона передбачає, що для учнів 10-12 класів кількість обов’язкових предметів зменшиться. Водночас профільні дисципліни старшокласники вивчатимуть поглиблено. Про це повідомили в Міністерстві освіти і науки України (МОН).

Обовʼязковими предметами будуть:

    • українська мова,
    • українська література,
    • історія України,
    • англійська мова,
    • математика,
    • фізична культура
    • «Захист України».

Зокрема, в рамках поглибленого профільного навчання можна буде обрати окремі предмети чи курси. Крім того, обирати предмети можна буде й поза профілем. Наприклад, учень математичного профілю зможе вивчати мистецтво, літературу, проходити курси природничих наук тощо.

МОН уже почало працювати над навчальними програмами, які допоможуть забезпечити вибір предметів та курсів для учнів. Також будуть створюватися академічні ліцеї.

Це будуть переважно великі заклади освіти з кількома паралелями старших класів. Тож учнів можна буде обʼєднати в групи для вивчення різних предметів. Що більше їх на паралелі, то ширший вибір предметів можна запропонувати. Це особливо актуально для шкіл сіл і невеликих міст, де нині замала кількість учнів не дає змоги організувати справжнє профільне навчання, пояснюють фахівці.

Можливість здобувати професію після 9 класу залишається. Випускники 9 класів зможуть продовжити навчання на вибір в академічному ліцеї або закладі професійного спрямування. При цьому здобувати професію або спеціальність можна паралельно з повною загальною середньою освітою. У студентів закладів професійного спрямування теж буде можливість обирати предмети, проте, в першу чергу, вони будуть повʼязані з професією.

Навчання в старшій школі стане більш практико-орієнтованим. Для цього розробляються відповідні програми. Як зазначають у МОН, головною метою реформи є забезпечити фундаментальність середньої освіти і водночас давати якомога більше прикладних знань і практичних навичок. Яких навчальних результатів мають досягти учні, навчаючись у старшій школі, визначає Державний стандарт профільної середньої освіти, затверджений урядом.

Також у планах міністерства поступово забезпечити академічні ліцеї обладнанням для навчальних кабінетів і лабораторій. Надати підтримку у цьому питанні зголосився Світовий банк в межах проєкту «LEARN».

Учням допомагатимуть обрати профіль карʼєрні радники. Таку посаду зможуть обійняти фахівці, які пройшли спеціальну підготовку. Вони консультуватимуть підлітків та займатимуться їхнім супроводом у процесі особистісного визначення та професійного становлення.

Навчання в школі стане 12-річним. Збільшення тривалості повної загальної середньої освіти було затверджено 2017 року. У цьому навчальному році 12-річну середню освіту здобуває перший потік учнів Нової української школи (НУШ).

Упродовж 10 класу учні матимуть змогу змінити профіль навчання, якщо вони зрозуміють, що помилилися з вибором.

Адже в 10 класі буде найменше «профільних» уроків і найбільше обовʼязкових для всіх. В 11–12 класах кількість «профільних» і вибіркових уроків зросте, – прокоментували в міністерстві, – За змістовим наповненням додатковим є 10 клас. Саме там в учнів буде можливість надолужити можливі освітні втрати й остаточно визначитися з профілем навчання. У 10 класі буде найбільше уроків з обовʼязкових для всіх предметів, що дасть змогу, можливо, поглянути на предмети по-новому, які не подобалися раніше, й перевірити правильність вибору профілю. Якщо потрібно, можна буде змінити профіль навчання.

У Міністерстві акцентують, що дана реформа це відповідь на запити учнів і батьків щодо поліпшення якості освіти.

На користь реформи у МОН наводять такі дані всеукраїнського соціологічного дослідження, яке КМІС провів у партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE:

    • 91% старшокласників і 83% студентів закладів професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти виявили бажання вибирати предмети;
    • 50% опитаних учнів 10–11 класів користуються послугами репетиторів. З них 43% вважають навчання в школі недостатнім для вступу у ЗВО;
    • 30% батьків старшокласників не задоволені якістю освіти;
    • За словами більшості батьків і учнів, у школах бракує системного підходу до профорієнтації та різноманіття її методів. Про професії учні можуть дізнатися тільки зі слів учителів.
    • Серед найголовніших змін старшокласники виділили такі: набувати вмінь, які знадобляться в житті (67%), самостійно вибрати предмети та курси (63%), зменшити кількість предметів (57%), осучаснити навчальні кабінети й лабораторії (53%).

Наразі триває підготовка до реформи, в рамках якої створюються візії закладів, ведеться співпраця з закордонними ліцеями, аналізуються потреби та можливості тощо.

1 вересня 2025 року почнеться пілотування реформи в окремих ліцеях по всій Україні.

1 вересня 2027 року перший потік НУШ почне вчитися в 10 класі за новими підходами. Це означає, що влітку 2030 року відбудеться перший випуск профільної старшої школи.

Сподобалась ця стаття?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

PokrovGZK© 2020 Design by DIT

Україна, Дніпропетровська обл., м.Покров, вул. Центральна, 11