Виробництво
Покровський гірничо-збагачувальний комбінат належить до гірничодобувної галузі промисловості України.
Першочерговими завданнями підприємства є: видобуток марганцевої руди (окисного, карбонатного та окисно-карбонатного типів), її переробка і випуск марганцево-рудного концентрату та агломерату.
Обсяги виробництва у мирний і воєнний часи
Видобуток руди в кар’єрах Покровського ГЗК здійснюється відкритим способом. У цій роботі задіяні 4 роторні комплекси та 12 крокуючих екскаваторів класів ЕК-10/70, ЕК-15/90 та ЕК-20/90. Основним видом продукції підприємства є марганцевий (окисний та карбонатний) концентрат різних ґатунків із вмістом чистого марганцю від 26% до 43% (залежно від сорту). Сортамент готової продукції комбінату доповнює агломерат.
Найбільш продуктивним за останні 20 років для підприємства був 2007-й, коли обсяг валового концентрату склав 1 млн 425,8 тис. тонн, а агломерату – майже 452 тис. тонн.
У 1999 році Богданівська збагачувально-агломераційна фабрики розширила кількість видів своєї продукції – до марганцевого агломерату додався ще й залізорудний. Своїх максимальних обсягів випуску за останні роки агломерат марки АЖ досяг у 2021 році – 258,8 тис. тонн.
У 2022 році, коли розпочалась повномасштабна війна росії проти України, обсяг випуску готової продукції Покровського ГЗК знизився до 675 тис. тонн концентрату та 63 тис. тонн агломерату. В наступному, 2023 році, обсяги зменшились до 152 тис. тонн та 45 тис. тонн відповідно.
З 1 листопада 2023 року підприємство змушене було призупинити свою виробничу діяльність через відсутність реалізації продукції на ринку феросплавів, стабільного водопостачання (з причини підриву російськими військами дамби Каховської ГЕС) та стрімкого підвищення вартості електроенергії.
Виробничі підрозділи Покровського ГЗК
Структурні підрозділи комбінату розподіляються на основні, транспортні, ремонтні та допоміжні підрозділи.
Основні: Чкаловська збагачувальна та Богданівська агломераційна фабрики, Північний (окисний) та Олександрівський (карбонатний) кар’єри. До складу Олександрівського кар’єру входить дільниця Запорізького кар’єру, яка виконує рекультивацію відпрацьованих земель – їх відновлення після процесу видобутку руди для подальшої передачі державі.
Транспортні: автотранспортний та залізничний цехи.
Ремонтні: ремонтно-механічний (з ремонтно-будівельною дільницею у своєму складу) та електроремонтний цехи.
Допоміжні: цех енергетичного забезпечення (дільниця енерголабораторії та метрології, дільниця мереж, дільниця телекомунікацій) та теплосиловий цех.
Кар'єри
Північний кар'єр
У структурі Покровського гірничо-збагачувального комбінату функціонує один кар’єр, в якому видобувають окисну руду – Північний. До його складу також входить дільниця Чкаловського кар’єру №2.
У Північному кар’єрі функціонують два роторні комплекси – нижній №4 та верхній №6, а також крокуючі екскаватори №№ 128, 175, 173, 114 та 123.
Дільниця Чкаловського кар’єру №2
В межах дільниці Чкаловського кар’єру №2 працюють два роторні комплекси – нижній №2 і верхній №9, а також крокуючі екскаватори №№ 126, 171, 174, 176, 132, 129, 130.
Олександрівський кар'єр
До підрозділів карбонатного комплексу комбінату входить Олександрівський кар’єр. Маючи досить багату виробничу історію, він і надалі залишається в строю.
У числі кар’єрної техніки: крокуючі екскаватори №№ 120, 131 та 135. Саме ці гірничі машини проводять розкрив та видобуток марганцевої руди з великим вмістом карбонатних сполук.
До складу Олександрівського кар’єру ввійшли дільниці Покровського кар’єру і Запорізького кар’єру (рекультивація).
Дільниця Покровського кар’єру
Дільниця Запорізького кар’єру
Фабрики
Чкаловська збагачувальна фабрика
Найбільшою у Європі з випуску окисного концентрату є Чкаловська збагачувальна фабрика (ЧЗФ). Від стабільності роботи цього підрозділу, без перебільшення, залежить життєдіяльність всього комбінату. Адже Чкаловська збагачувальна фабрика – виробничий лідер підприємства. Її основна місія – своєчасно виготовити якісний концентрат у потрібних об’ємах, щоб задовольнити потреби споживачів та зберегти позитивний імідж Покровського ГЗК на ринку гірничо-металургійного комплексу України та зарубіжжя.
Богданівська агломераційна фабрика
Богданівська агломераційна фабрика (БАФ) має у своєму складі комплекс унікального обладнання, яке дозволяє випускати агломерат двох марок – АМ та АЖ – марганцевий та залізорудний.
Головним досягнення БАФ цілком можна назвати нову систему пилогазоочищення – унікальну не тільки для України, а й для Європи. Її зведення стартувало у 2013 році.
В рамках цього модернізаційного проекту вдалося протягом року освоїти 100 млн грн на будівництві нового високотехнологічного агрегату.
«Серце» пилогазоочистки – тягодувну машину або ексгаустер – придбали в Німеччині. З 1 січня 2015 року цей ефективний агрегат успішно працює, забезпечуючи ступінь очищення на рівні 99,99%.
Шляхом впровадження цього інноваційного проекту, крім головної мети – покращення екологічної ситуації в місті, вдалося значно знизити питомі витрати шихтових матеріалів на 1 тонну агломерату.
Транспортні підрозділи
Автотранспортний цех
“Головною артерією” підприємства є Автотранспортний цех (АТЦ). На балансі АТЦ понад 200 одиниць технологічного, кар’єрно-дорожнього, пасажирського та спеціального транспорту, який задіяний у виробничому процесі комбінату. За її допомогою наші автомобілісти виконують важливі завдання з перевезення руди та гірничої маси, доставки персоналу на робочі місця, забезпечення ремонтних заходів у кар’єрах та на фабриках, ліквідації аварійних ситуацій, транспортування запасних частин та інших ТМЦ.
Для того, аби ефективно виконувати поставлені завдання, автопарк цеху постійно поповнюється новим транспортом. Керівник підприємства Сергій Шуваєв переконаний, що модернізація є важливим кроком на шляху вирішення стратегічних виробничих завдань. Тому на комбінаті працюють сучасні технологічні автомобілі «Volvo», які разом з «Howo» та «Sitrak», успішно справляються з вивезенням гірничої маси з кар’єрів. На озброєнні підприємства також нові бульдозери «Caterpillar» і «Shantui», гідравлічні екскаватори сучасних світових виробників «Hitachi», «Hyundai» та «JCB».
Ця потужна техніка виправдала всі очікування. А комплекс питань щодо забезпечення її стабільного функціонування є важливим аспектом для працівників автотранспортного цеху. На його базі вже створено свій діагностичний центр, який дозволяє своєчасно виявляти технічні несправності машин та виправляти їх.
Залізничний цех
Ще однією важливою транспортною артерією Покровського ГЗК можна сміливо назвати Залізничний цех (ЗЦ). Основною місією залізничників є виконання планових завдань з вантажоперевезень руди на фабрики, готової продукції – на накопичувальні склади та споживачам (Нікопольському та Запорізькому феросплавним заводам), а також гранпродукції, габаритного обладнання та ТМЦ.
Ремонтні підрозділи
Ремонтно-механічний цех
Ремонтно-механічний цех (РМЦ). До складу РМЦ входять: механічна дільниця, а також дільниці вулканізації, з ремонту та виготовлення металоконструкцій, з ремонту кар’єрного обладнання, з ремонту обладнання збагачувальних фабрик, експериментальна і ремонтно-будівельна дільниці.
Ремонтно-будівельна дільниця
Ключовим завданням колективу РМЦ є проведення ремонтів та виготовлення нових запасних вузлів та конструкцій для забезпечення безперебійного функціонування обладнання кар’єрів і фабрик. Слід підкреслити, що дуже мало підприємств гірничо-металургійного комплексу можуть похвалитися наявністю подібного підрозділу у своїй структурі. А Покровський ГЗК – може, і пишається цим.
Електроремонтний цех
Важливу роль у забезпеченні виробничого процесу відіграє Електроремонтний цех (ЕРЦ). Ключові завдання цього підрозділу полягають у проведенні ремонту електричних машин, а також створенні їхнього резерву для обмінного фонду з метою скорочення простоїв гірничодобувного та збагачувального обладнання. Без спеціалістів ЕРЦ не обходиться жоден ремонт на комбінаті.
Допоміжні підрозділи
Цех енергетичного забезпечення
Цех енергетичного забезпечення має у своєму складі 3 дільниці: дільницю енерголабораторії та метрології, дільницю мереж та дільницю телекомунікацій.
Дільниця енерголабораторії та метрології
Спільне завдання для колективу дільниці енерголабораторії та метрології полягає у забезпеченні безперебійної роботи гірничотранспортного обладнання (активна участь у проведенні поточних та капітальних ремонтів), а також виконання перевірки план-графіків його вимірювання та випробування. Все це включає як профілактичну роботу, так і усунення аварійних ситуацій. Окрім цього, спеціалісти займаються модернізацією виробничого обладнання, слідкують та удосконалюють роботу систем контролю за розподіленням та використанням електроенергії.
Дільниця мереж
На колектив дільниці мереж покладені завдання щодо забезпечення комбінату безперебійним електропостачанням. Спеціалісти задіяні у будівництві та реконструкції ліній електропередач, що дає змогу забезпечити фронтом гірничих робіт кар’єри. Також працівники дільниці проводять модернізацію електропідстанцій.
Дільниця телекомунікацій
Фахівці дільниці телекомунікацій забезпечують обслуговування телефонного, радіо- та гучномовного зв’язку, диспетчерського устаткування та відеоспостереження на підприємстві.
Теплосиловий цех
В системі комбінату важливу роль відіграє безперебійна робота Теплосилового цеху (ТСЦ). Першочергові завдання цього підрозділу полягають у подачі тепла для обігріву будівель та споруд, забезпеченні водопостачанням об’єктів комбінату. Структура ТСЦ складається з трьох основних дільниць. Найбільша з них – дільниця ЧЗФ, до складу якої входить котельня проммайданчика фабрики та мазутне господарство. Дільниця малих потужностей та ремонту енергетичного обладнання включає котельні електродепо та електроцеху, санаторію-профілакторію та басейну. Колектив дільниці водопостачання та каналізації обслуговує водопровідні та каналізаційні мережі комбінату, виконуючи їх ремонти, заміну трубопроводів та інші необхідні заходи.