Головною соціальною новиною березня в Україні стала індексація пенсій. Для людей похилого віку – це приємний сюрприз, адже кілька місяців поспіль чиновники та експерти говорили про те, що грошей немає, тож на додаткові виплати ніхто особливо й не сподівався. 1 березня 2023 року питання вирішилося, виплати було проіндексовано, але інтрига збереглася. Справа в тому, що абсолютно незрозуміло, кому і наскільки підняли виплати, адже їхні розміри розраховувалися індивідуально для кожного пенсіонера.
Кому і скільки
Перерахунок торкнувся найбільш незахищених категорій українців, які отримують виплати за інвалідністю, віком, вислугою років, втратою годувальника. Також було проіндексовано розміри мінімальних страхових виплат для чорнобильців із інвалідністю та ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС.
Щодо розміру індексації, то в заявах чиновників постійно фігурує підвищення на 20%. Але дуже важко зрозуміти, це розмір середнього підвищення, максимального чи найпоширенішого.
Як дізнатися про розмір доплати
Відповідаючи на запитання щодо розміру індексації, у ПФУ вже неодноразово зазначали, що доплати в рамках перерахунку пенсії з 1 березня коливатимуться в коридорі від 100 до 1500 грн. Як бачимо, сума може відрізнятися в 15 разів, тому не дивно, що всім дуже цікаво, який розмір доплати саме у нього.
Щоб дізнатися відповідь на це питання, нікуди ходити не потрібно: все можна зробити онлайн – в особистому кабінеті на порталі ПФУ. Причому, щоб зайти до цього електронного кабінету, знадобиться електронний підпис (КЕП).
Зрозуміло, що більшість пенсіонерів від цієї новини не в захваті, оскільки багато хто не має не те що КЕП, а навіть смартфона. Але, схоже, сьогодні це питання турбує Пенсійний фонд найменше.
У ПФУ дали покрокову інструкцію щасливим власникам смартфонів та підписів, а решті для того, щоб дізнатися про розмір підвищення, доведеться чекати на отримання пенсії.
Отже, для того, щоб перевірити результат індексації пенсії онлайн, потрібно зробити лише два кроки:
Авторизуватися в особистому кабінеті на веб-порталі ПФУ за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
У лівому бічному меню перейдіть до розділу «Моя пенсія». Там і буде міститися вся інформація щодо ваших виплат.
Отримуємо КЕП
У тих, хто досі обходився без кваліфікованого електронного підпису, є два шляхи: або, як уже говорилося вище, чекати на отримання пенсії, або все ж таки піднапружитися (зрозуміло, якщо є відповідна технічна можливість) і таки створити КЕП. Зробити це можна через «Дію» або Приват24. Другий варіант простіше.
Щоб створити КЕП через Приват24, достатньо мати статус клієнта Приватбанку і зареєструватися в системі Приват24.
Після цього треба зробити кілька кроків:
Авторизуватися в особистому кабінеті Приват24 (privat24.ua).
У меню «Всі послуги» виберіть вкладку «Бізнес».
Вибрати опцію «Електронний підпис фізичної особи».
Заповнити інформацію у формі заявки для отримання сертифіката.
Перевірити правильність заповненої інформації та натиснути «Дані вірні».
Придумати та ввести пароль для файлу, який буде сховищем ключів, натиснути «Далі».
Ввести пароль, який ви отримаєте у СМС або в мобільному додатку Privat24.
Поставити позначку про те, що ви погоджуєтесь з умовами та правилами, натиснути «Далі».
Готово, КЕП створено. Сертифікат формується автоматично.
КЕП стане в нагоді і тим, хто вирішить оформити пенсію дистанційно
Сьогодні українців, які досягли або ось-ось досягнуть пенсійного віку, перебуваючи за кордоном, хвилює питання: зможуть вони оформити пенсію віддалено чи доведеться чекати на повернення додому.
У ПФУ кажуть, що оформити пенсійні виплати дистанційно реально, але для цього буде потрібно той самий кваліфікований електронний підпис.
Для подання заяви на призначення пенсії необхідно:
Зайти на веб-портал ПФУ.
Увійти до особистого кабінету за допомогою КЕП.
У розділі «Про пенсійне забезпечення» виберіть вкладку «Заява на призначення пенсії». Дати згоду на дистанційне інформування, обравши спосіб отримання повідомлень щодо обробки заяви. Натиснути «Продовжити» та вибрати вид пенсії (наприклад, «Пенсія за віком»).
Заповнити анкету та дати згоду на передачу і обробку своїх персональних даних.
Прикріпити скан-копії документів, перелік яких буде подано перед формуванням заяви.
Перевірити внесені дані, за необхідності відкоригувати їх, після чого підписати заяву за допомогою КЕП та натиснути «Підписати і відправити до ПФУ».
Все це можна зробити за умови, що людина має не тільки КЕП, а й усі необхідні документи. Якщо ж є проблеми з документами, підтвердженням стажу чи зарплати, до Пенсійного фонду доведеться звертатися особисто.
Нагадаємо, якщо людина звернулася до ПФУ протягом 3 місяців після досягнення пенсійного віку, пенсію їй буде призначено з першого дня після досягнення. Якщо ж мине більше трьох місяців, то пенсійні виплати призначать з моменту звернення, тобто якусь частину пенсійних виплат буде втрачено.